Alla inlägg den 5 juni 2011

Av Linn Mörtzell - 5 juni 2011 19:58

Det är vad jag har varit idag! Hujedamig..


Har storstädat huset..från topp till tå. Nu är det top notch! Det har tagit ungefär hela dagen. Har tvättat alla mattor, dukar & övriga textilier. När jag blev klar inomhus gick jag ut & målade det sista på grillplatsen. När det väl var färdigt skulle jag "bara" kolla läget i trädgården. Slutade med att jag rivit ur allt skit som låg där lekstugan stått, krattat & gödslat jorden där. Nu är det bara koppla igång vattenslagen & kasta ut nå gräsfrön. Men det gör vi då vi fått bort sandlådan så vi kan så frön där i samma veva. Hann även klippa färdigt i buskarna jag påbörjade häromdagen samt gödsla lite där åxå. 

Imorgon ska gamla grillplatsen bort, gräset ska klippas ner lite x-tra & nya ska på plats! Det där med marksten får vi ta vid ett annat tillfälle. Känns som tiden inte räcker till som det är. Sandlådan ska även börja grävas ur under morgondagen. Tyypiskt att jag jobbar. Har inte tid :P Ska dock rappa på så man kommer hem i någorlunda tid. Vet inte ens vad som ska göras imorgon på jobbet? Tur att kollegan har koll! 


Eftersom jag varit så duktig fick jag faktiskt beställa hem lite gardiner & annat krams. Det kommer på torsdag..givetvis på torsdag då jag jobbar ungefär 13-14 timmar! Nu skulle jag bara behöva ha lite grejs från IKEA. Ska göra en syhörna. Har hittat ett stort arbetsbord, en urtjusig stol samt ett typ "skrivbord" med inbyggda hyllfack på sidan. Där ska jag ha alla mina garner & tyger. Ooo, så bra det kommer bli. Hittat tapeten som skall bli lite utav en "fondvägg" i syhörnan.  

  Tapeter är en Decor Maison & heter Saga. Så äckligt snygg. Ögongodis <3


När jag väl dampat (gubben påstår att jag aldrig kan vara still) färdigt startade Mattias grillen. Det blev kyckling, spetspaprika & sparris..till detta åts det couscous. Bjussar på lite bilder från detta..


     


Kan inte förstå att våra rabarber är så sinnessjukt stora redan nu?! Dom brukar Alltid bli enorma. Men inte i början av juni. Kanske är allt regn? Har brutit loss typ fyrtiosjumiljarder "blommor" från rabarberna idag. Ska man pocka bort dom ens? Någon som vet?

 

Av Linn Mörtzell - 5 juni 2011 09:39

Gårdagen var ju åxå en dag i sig. Bara en liten stund efter jag skrev förra inlägget här på bloggen, small det till! Från att vara klarblå himmel till att plötsligt bli grått, gråare, gråast. Varpå det blixtrade till, SMALL sekunden efter & började tokblåsa. Hela huset vibrerade. Hunden som i normala fall inte alls är åskrädd kom kutandes ner för trappen & ville komma upp i famnen. Lillskrutten. Synd bara att jag inte var direkt lugnet själv :P Räddas det som räddas kan tänkte jag (i elektronikväg)..MIN MACBOOK! Sen drog jag givetvis ut resten åxå ;) Skrev ett hastigt sms till gubben som var på jobbet. Det löd ungefär såhär: BÄJBIIII..JAG KOMMER DÖ!

Det lugnade ner sig tillslut iaf. Blåsten fick vi dessvärre dras med resten av dagen. Mindre kul med tanke på att vi skulle ut till Avaviken. Det gick an ändå. Det såg dock ut som plockepinn inne i skogarna längst vägen dit.


Tankarna förde mig bort till mina yngre dagar i sommartsugan i Storsand, Dalarna. Jag var nog bara 4-5år, men minns det som det vore igår. Stugan låg på ett "berg" precis brevid/ovanför vattnet. Morfar stog & höll fast mig just utanför främre ytterdörren. DÅ BLÅSTE DET! Trädd föll, flaggstänger drogs ikull, bryggor flöt iväg osv..Rätt var det är ser vi en virvel komma mot oss över vattnet. Ganska långt bort dock. Sågspån från Vanbo-såg tänkte vi? Nejdå, det var en stor tromb. Läckert att se ändå..Den tvärvände dock rätt var det var & valde en annan riktning. Tur det. Mormor ringde nyss & frågade om vi klarat oss igår. Även hennes tankar hade förts till dagen i sommarstugan då tromben slog till. 


Nåväl..har nyss varit & solat en sväng. Ska strax duscha Millie som visst spytt inatt. Kanske blev lite mycket av livets goda smaskigheter igår :) Sen kasta i gårdagens outfit i maskinen. Luktar eld. Röja undan lite snabbt i huset & sedan gå ut & måla sista varvet på uteplatsen. Vilket jag inte alls har lust med egentligen. Har jordens mensvärk & vill bara dö i soffan. Borde få tröstshoppa lite gardiner på nätet tycker jag? Vilket inte kommer att hända. Skulle så gärna åtminstone få upp lite fint i fönstren i stora rummet uppe. Skulle känns mycket bättre än helt tomt. Tänkte ta upp ett par av de gamla utestolarna till balkongen. Riktigt mysigt att sitta däruppe faktiskt. 


Dagens städmusik får bestå av svenska gamla rävar..Ulf Lundell, Mauro Scocco, Grymlings, Peter Lemarc samt Tomas Ledin. Love it! Sommarkänslan infinner sig om inte annat..& så blir jag att sakna mamma! Denna typ av musik har förföljt mig sedan barnsben <3


Lovar att bli bättre på att lägga upp bilder igen..





Ovido - Quiz & Flashcards